Rozhovor s Libuší Dorňákovou, nominovanou na Pečovatelku roku 2017

8. listopadu 2017

Rok 2017 byl pro středisko rokem výjimečným.Slavili jsme 25.výročí obnovené činnosti. Kromě oslav samotných, které jsme si mimochodem báječně užili, jsme se rozhodli ocenit tři mimořádné pracovnice střediska nominací na Pečovatelku roku 2017. Jednou z nich byla pracovnice Pečovatelské služby, paní Libuše Dorňáková.

Rozhovor s pracovnicí, nominovanou na Pečovatelku roku
8. listopadu 2017 - Rozhovor s Libuší Dorňákovou, nominovanou na Pečovatelku roku 2017

Součástí nominace na Pečovatelku roku 2017 byly otázky poroty. Přečtěte si, jak na ně Libuška, jinak též opora Pečovatelské služby, odpověděla.

1. Proč a jak jste si zvolil/a práci pracovníka v sociálních službách?

Před sedmi lety jsem byla nezaměstnaná. Nezastírám, že nabídka pracovat v pečovatelské službě mě potěšila. Dostala jsem chuť to zkusit i přesto, že s podobnou prací jsem zkušenosti neměla. Říkala jsem si, že pracovat s lidmi znamená, že každý den bude jiný a určitě ne nudný. A ještě mě tehdy napadlo, že se mi můžou v práci hodit moje znalosti zdejšího kraje a místních lidí.

2. Co Vás ve Vaší práci povzbuzuje, co Vám nejvíce pomáhá, z čeho čerpáte pro svou práci energii?

Po sedmi letech v pečovatelské službě můžu říct, že intuice mě nezklamala. Každý den je díky klientům jiný. Vstanu časně, uvařím si kávu a těším se do práce. Na klienty, kteří podle svých slov už čekají návštěvu z pečovatelské služby. Stávám se součástí příběhů lidí, kterým pomáhám. A ty příběhy se, i díky mé práci, odehrávají tam, kde jsou lidé nejspokojenější. Doma. Spokojenost klientů mám za odměnu.

3. Jaké vlastnosti se podle Vaší zkušenosti nejvíce hodí pracovníkovi v sociálních službách?

Pracovník v sociálních službách by měl mít především úctu k druhým, respektovat jejich přání a rozhodnutí a neprosazovat sebe sama. Také by měl být vstřícný, udělat si na klienty čas, chtít jim naslouchat. A rozhodně by se neměl bát jednat a používat zdravý selský rozum.

4. Představte si, že Vás začínající kolega/kolegyně, žádá o radu, na které tři věci si má dávat při práci pečovatele/ky největší pozor. Co byste mu poradil/a?

Poradila bych jim to, podle čeho se sama řídím:

  • dodržet domluvu a nezklamat důvěru klienta
  • neprosazovat svou vůli, respektovat přání a potřeby klienta
  • nedávat plané naděje

5. Co Vám nejvíce pomáhá zlepšovat se ve Vaší praxi?

Uvědomuji si, že moje odpověď bude znít jako klišé, ale je to prostě tak. Za spoustu věcí, které dnes umím, a v práci mi opravdu pomáhají, vděčím vzdělávání. Člověk prostě na všechno nemůže přijít sám, nebo složitě objevovat. Důležité je taky nebát se přinést obtížné téma do týmu a konzultovat s kolegyněmi. Tohle všechno pomáhá zlepšovat se v práci nejen mně, ale celému týmu.

6. Co se Vám ve Vaší práci nedaří? V čem potřebujete poradit a podpořit?

Zatím se mi ještě nestalo, že bych si neporadila. Je jasné, že jednu věc lze řešit více způsoby a možná jsem někdy nezvolila ten nejlepší způsob. Ale v pečovatelské službě, v domácnosti klienta, který na mě spoléhá, si prostě musím poradit.

7. Uveďte vlastní příklad toho, co se Vám ve vaší práci povedlo.

Jeden z klientů se velmi styděl za to, že je odkázán na cizí pomoc. Trávil čas ve svém bytě, odmítal chodit ven, nepřijímal návštěvy. Trvalo zhruba půl roku, než jsem pána přesvědčila, abychom spolu vyrazili na procházku. Pán byl mile překvapen. Přišli se s ním pozdravit sousedé a známí, dávali mu najevo radost ze setkání. Od té doby se pán těšil na pravidelné procházky, díky nimž si užíval příjemné chvíle ve společnosti.


Přečtěte si také rozhovory s dalšími nominovanými pracovnicemi na Pečovatelku roku 2017, paní Martou Buriánkovou a Hanou Hrachovickou.


Další informace o Národní ceně sociálních služeb - Pečovatel/ka roku 2017 přinášíme zde.